آداپتور سوئیچینگ چیست

جریان برق در مدار به دو دسته کلی: جریان متناوب و جریان مستقیم، تقسیم میشود.

در جریان مستقیم، موج الکتریکی فقط در یک جهت حرکت میکند و تغییر مسیر نمیدهد. اگر مدار را مخزن آب در نظر بگیریم، در بالای این مخزن یک ورودی و در پایین آن یک خروجی وجود دارد. آب از بالا وارد شده و از پایین خارج میشود.

جریان متناوب، منظم در حال تغییر مسیر است و ثابت نیست؛ متناوب در نقطه مقابل مستقیم قرار دارد. حاصل این تعییرات است که باعث عوض شدن مسیر جریان و تحول ولتاژ میشود. مانند مخزن آبی که دو ورودی دارد و این دو ورودی به طور منظم سوئیچ میشوند. یکی از آنها که قطع شود، دیگری جریان برعکس را میفرستد.

عقب گرد جریان متناوب و تفاوت در قدرت جریان میتواند به دستگاه های الکترونیکی آسیب بزند. در این بین برای حفاظت از دستگاه، نیاز به تبدیل کننده‌ای است که جریان را ثابت کند و توان کنترل جریان را داشته باشد.

تبدیل های مختلفی برای نظارت روی جریان برق ساخته شده اند، اما قصد داریم مطمعن ترین و بهترین آداپتور را به شما معرفی کنیم!

آداپتور سوییچینگ، بهترین کنترلر جریان برق

آداپتور سوئیچینگ، پرچمدار آداپتورهایی است که زمام جریان برق را در دست میگیرند و تاب تحمل عوض شدن جریان را دارد. این آداپتور توانایی تبدیل ولتاژ ac را به dc دارد، میتواند ولتاژ متناوب را دریافت کند و ولتاژ مستقیم بدون خطری که مناسب برای دستگاه های حساس هست را به خروجی بفرستد.

آداپتور سوئیچینگ فارغ از ولت و آمپر در دو نوع خانگی و صنعتی تولید میشود.

  • خانگی: این آداپتور در محفظه ای پلاستیکی قرار میگیرد که یک خروجی و یک ورودی دارد. ورودی به پریز برق شهری متصل میشود و خروجی به دستگاه مورد نظر وصل میشود تا جریان را منتقل کند. آداپتور درون محفظه پلاستیکی قرار میگیرد که اطلاعات قطعات پشت محفظه چسبانده میشود.
  • صنعتی: آداپتور سوئیچینگ صنعتی، درون لوازم برقی قرار میگیرد و منبع تغذیه آنهاست. بدنه آن از جنس فلز است و روی آن یک کد چاپ شده که نام صنعتی مختص به هر دستگاه است. این آداپتور انواع مختلفی دارد مناسب برای جریان های سنگین و مصارف بالاست.

با کمک آداپتور سوئیچینگ، موج مغزی بتاترانس (با ۳۰ چرخش در ثانیه) و میزان تلفات کاهش میابد و احتمال سوختن دستگاه بر اثر جریان برق به صفر میرسد.

مزیت آداپتور سوئیچینگ

این ویژگی از اتلاف توان جلوگیری میکند و پدید آورنده آن، قطعه ای در برد است. منبع تغذیه سوئیچینگ بازدهی بالاتری نسبت به رگلاتور های خطی دارد و عنصر سازنده این بازدهی، ترانزیسور است.

ترانزیسور یا ماسفت، بین دو موقعیت خاموش و روشن قرار میگیرد. زمانی دستگاه در حالت روشن قرار میگیرد، این قطعه نیروی اشباع شده را در قالب یک جریان مستقیم که افت ولتاژی ندارد به سمت دستگاه میفرستد و پس از خاموش شدن بلافاصله جریان را قطع میکند.

میزان سرعت ماسفت دقیقا نکته ای است که برتری این آداپتور را خلق کرده است.

منبع تغذیه سوئیچینگ میتواند طی سه حالت جریان را کنترل کند و هر شیوه با تغییر جریان عوض میشود. سه قطعه سوئیچینگ باک، بوست و باک بوست، به ترتیب عوامل کاهنده، افزاینده و وارونگر جریان هستند. سه قطعه نامبرده پایه های اصلی مدارند و بدون آنها عملا مدار اسقاط و بدون کاربرد است!

در نظر داشته باشید که رگلاتور خطی تک بعدی است و فقط تنظیم ولتاژ به صورت کاهنده را انجام میدهد.

انواع آداپتور سوییچینگ

آداپتورهای سوئیچینگ بر اساس ولتاژ به ۵ دسته زیر تقسیم میشوند. تمامی آداپتور ها دارای سه کنترلگر میباشند که جلوی بار اضافی و ولتاژ اضافی را میگیرند. همچنین اگر در طول مسیر اتصال کوتاهی مشاهده کنند، جریان را منتقل نمیکنند.

آداپتور سوئیچینگ 6 ولت

آداپتور سوئیچینگ ۶ ولت

این آداپتور ۶ ولت است و تا ۵ آمپر را پشتیبانی میکند. سوئیچینگ ۶ ولت با نام صنعتی S-30-6 شناخته میشود، حداقل ولتاژ ورودی باید ۱۱۰ و حداکثر ۲۲۰ باشد.

فرکانس این آداپتور بین ۵۰ تا ۶۰ هرتز است و محافظت کاملی در برابر اتصال کوتاه، بار اضافی، و ولتاژ اضافی دارد.

آداپتور سوئیچینگ 9 ولت

آداپتور سوئیچینگ ۹ ولت

آداپتور ۹ ولت در چهار آمپر ۱، ۲، ۵ و ۱۰ تولید میشود و ولتاژ بالاتری را پشیبانی میکند. آداپتور سوئیچینگ ۹ با نام S-90-9 شناخته میشود و فرکانس این آداپتور بین ۵۰ تا ۶۰ است.

این آداپتور میتواند از ۱۰۰ ولت تا ۲۴۰ ولت را بدون مشکل و داغ کردن منتقل کند.

آداپتور سوئیچینگ ۱۲ ولت

آداپتور سوئیچینگ ۱۲ ولت چندین زیر دسته دارد که تفاوت آنها در میزان آمپر و ولتاژ است. به بررسی آنها میپردازیم.

آداپتور سوئیچینگ 12V-5A

آداپتور سوئیچینگ ۱۲V-5A

این آداپتور جریان ولتاژ ۱۰۰ تا ۲۰۰ را منتقل میکند. فرکانس داخلی این محصول بین ۵۰ تا ۶۰ هرتز متغییر است و بهترین گزینه برای دوربین های مداربسته میباشد. این آداپتور صنعتی حجم زیادی ندارد و میتواند داخل دستگاه الکترونیکی قرار گیرد.

آداپتور سوئیچینگ ۱۲V-10A

ولتاژ منبع تغذیه این آداپتور ۱۲ ولت و خروجی آن ۱۰ آمپر است. حدود فرکانس آداپتور سوئیچینگ بین ۵۰ تا ۶۰هرتز است و بجز قسمت زیرین بقیه قسمت ها از فلز مشبک تشکیل شده تا آداپتور در هنگام کار داغ نکند. این دستگاه با نام صنعتی S-120-12 شناخته میشود.

آداپتور سوئیچینگ 12V-15A

آداپتور سوئیچینگ ۱۲V-15A

کد حک شده و نشنان صنعتی این دستگاه S-20-12 میباشد. این آداپتور حجم بیشتری را اشغال میکند و داخل دستگاه های کوچک قابل استفاده نیست. آداپتور سوئیچینگ ۱۲ ولت دو خروجی دارد و تا ۱۵ آمپر جریان را ارسال میکند.

آداپتور سوئیچینگ ۱۲V-20A

آداپتو سوئیچینگ ۱۲ ولت صنعتی، مجهز به فن داخلی است که از داغ شدن جلوگیری میکند و ابعاد آن ۱۰ سانت در ۱۹ سانت است. ورودی این دستگاه ۲۲۰ ولت جریان دریافت میکند و ۱۲ ولت خروجی دارد. توان خروجی تا ۲۴۰ ولت نیز میرسد.

آداپتور سوئیچینگ ۱۲V-150A

حداقل ولتاژ این دستگاه ۱۰۰ ولت و حداکثر آن ۲۲۰ ولت است. توان خروجی این دستگاه تا ۷۲۰ وات میرسد و ولتاژ خروجی ۱۲v است. فن داخل دستگاه صدای بسیار کمی تولید میکند و همزمان توانایی بسیار بالایی در خنک کردن دارد.

آداپتور سوئیچینگ 36 ولت

آداپتور سوئیچینگ ۳۶ ولت

در خروجی آداپتور سوئیچینگ، سیستم نویزگیر نصب شده که از خروج نویز جلوگیری میکند. وزن این دستگاه پونصد گرم است و تا یک کیلو گرم هم میرسد. ولتاژ ورودی این محصول ۲۲۰ ولت است، برای دستگاه های صنعتی مناسب میباشد و نام صنعتی آن S-360-36 است. برتری آداپتور ۳۶ ولت تعداد خروجی های آن است و بقیه آداپتور ها دو خروجی بیشتر دارد. توان خروجی این دستگاه ۹۲۰ ولت و ولتاژ خروجی آن ۳۶ ولت است.

آداپتور سوئیچینگ ۴۸ ولت

ترمینال های خروجی این محصول به صورت پیچی است و چندین خروجی دارد. آداپتور صنعتی سازگار با ولتاژ ۱۰۰تا ۲۴۰ میباشد و توان خروجی ۴۸v را دارد. بدنه این دستگاه دو نوع دارد، نوع اول فلزی و مجهز به فن میباشد؛ دومین مدل بدنه مشبک فلزی دارد و فن روی آن نصب نمیشود.

کاربرد سوئیچینگ ها

داغ شدن آداپتور یکی از موضوعات نگران کننده در هنگام مصرف است. داغ شدن دلایل مختلفی دارد، ممکن است قطعه ای خراب شده باشد، شاید میزان ورودی بیشتر از توان دستگاه باشد و نمیتوان تشخیص داد کدام دلیل عامل اصلی است. آداپتور های خطی جریان را یکسره منتقل میکنند و اگر اتصالی در مسیر باشد، اتصال منتقل خواهد شد و این به قیمت مرگ دستگاه الکترونیکی شما تمام میشود!

برای تجهیزات برقی بزرگ مثل تلویزیون، یخچال یا دستگاه های حساس شرکتی، نوسانات برق تاثیر مخرب تری دارند و باعث سوختگی چندین دستگاه میشود.

نمیتوان اهمیت و کارایی دستگاه های برقی را نادیده گرفت. قیمت آنها گاهی نجومی میشود و سوختن وسیله ای هرچند کوچک باعث خرج اضافه میشود.

با انتخاب تبدیل گر درست، میتوان جلوی تمام مشکلات را گرفت و عمر محصولات را افزایش داد.

آداپتور سوئیچینگ در مرحله اول جریان ورودی را کنترل میکند و نوسانات را حذف میکند. در مرحله دوم جریان ثابت میشود و دیگر با کاهش یا افزایش یهویی مواجه نخواهیم شد. در مرحله سوم تمام نویز ها و اتصال های کوتاه حذف میشوند. در آخر، جریان امن ساخته شده به خروجی فرستاده میشود.

قطعات به کار رفته در مدار سوئیچینگ بسیار کوچک تر از مدار خطی است که سبب کاهش قیمت میشود.

در مکان هایی که نیاز به بازدهی بالاتری داشته باشیم؛ استفاده از سوئیچینگ یک انتخاب نیست، بلکه امری ضروری است! در نهایت آداپتور سوئیچینگ بخاطر چندین ویژگی مانند: بازدهی بالا، قیمت پایین، قدرت خروجی، داغ نشدن، قطعات قابل تعمیر، حجم و سایز، بسیار مورد توجه است.

تفاوت آداپتور خطی و آداپتور سوییچینگ

جدول زیر تفاوت های بین آداپتور خطی و آداپتور سوئیچینگ را نشان میدهد.

قابلیتخطیسوئیچینگ
تعویض ساده قطعاتX
مجهز به فنX
بدنه فلزیX
بدنه پلاستیکیX
بازدهی بالاX
توانایی ساپورت جریان قویX
نویزگیرX
تبدیل ac به dc
رگلاتور خطیX
رگلاتور سوئیچینگX
ریپل ولتاژ( یکسو نبودن) کمX
سایز و حجم مناسب

راهنمای خرید منبع تغذیه سوئیچینگ

در نظر داشته باشید که آداپتور های سوئیچینیگ در دراز مدت دچار کمی افت فشار میشوند. این افت فشار بین ۲۰% تا ۳۰% است و درصد کمی افت جریان نیز همراه خود دارد.

برای خرید مفید، تلورانس ۳۰% درصدی را در نظر بگیرید و اگر اطلاعاتی ندارید باید مشاوره خرید دریافت کنید.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت آداپتور سوییچینگ

کیفیت آداپتور اصلی ترین متغییر قیمت است. هرچه قطعات و متریال مصرفی کیفیت بیشتری داشته باشند، در زمان دیرتری خراب میشوند و همین عامل باعث افزایش قیمت میشود.

در جایگاه دوم نوع برند روی قیمت سوئیچینگ تاثیر میگذارد، برند های معروف و فعال در زمینه آداپتور قیمت بالاتری نسبت به برندهای ناشناس دارند. ممکن است کیفیت برندهایی که به اندازه کافی سرشناس نیستند، بیشتر باشد و محصول بهتری ارائه دهند! اما مردم به سمت برندهای شناخته شده میروند و در خرید خود ریسک نمیکنند.

آخرین عامل تاثیر گذار میزان ولت و قدرت خروجی آداپتور است. آداپتور هایی که ولت بالاتری دارند و آمپر خروجی آنها بیشتر است مسلما قیمت افزون تری دارند. قیمت و توان دستگاه، به یکدیگر متصل اند؛ اگر توان دستگاه بیشتر شود به دنباله آن، قیمت آداپتور سوئیچینگ بالاتر میرود.

اگر هنوز آداپتور مورد نیاز خود را نمیشناسید، از مشاوران آداپتور سنتر کمک بگیرید. شرکت آداپتور سنتر با ۱۰ سال فعالیت در این حوزه، نیاز مشتری را کاملا میشناسد و پس از دریافت اطلاعات بهترین محصول سازگار با نیاز او را معرفی میکند.

آداپتور سنتر سعی بر ارائه بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت دارد و تخصصی ترین فروشگاه اینترنتی را ازآن خود کرده است.
با مراجعه به فروشگاه آداپتور سنتر، خریدی امن، بدون معضل و آسان را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هجده =

ارتباط با ما

میتوانید برای جزییات بیشتر و اطلاع از قیمت و خرید محصولات از طریق شبکه های اجتماعی با ما در تماس باشید، یا میتوانید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید.

راهنمای مطالعه

مقالات دیگر

آداپتور سنتر با سابقه طولانی در زمینه خرید و فروش انواع آداپتور در منطقه تهران

راه های ارتباطی با ما

آدرس دفتر

تهران، خیابان جمهوری روبه روی خیابان شیخ هادی پاساژ یگانه طبقه اول، واحد 126